torsdag 24 januari 2013

sofföverdrag

Jag hade en tresitssoffa innan vi flyttade och i samband med flytten köpte vi en tvåsits också. Det skiljer ungefär ett år mellan inköpen och det syns på klädseln. Det syns tydligt att solen har blekt klädesln när de står bredvid varandra. What to do?

Man kan ju köpa nya överdrag på IKEA och man kan köpa nya överdrag från fantastiska Bemz.

vardagsrummet tidigt i höstas, innan ommöblering

Bild från bemz
Detta överdrag har nyligen kommit in i Bemz sortiment. Det är i samma färgskala som vi redan har i vardagsrummet och det är också i samma stil.

Tyget är formgivet av Viola Gråsten (1910-1994) som kom till Sverige från Finland 1945. Från början var hon mest känd för ryamattor men övergick alltmer mot textiltryck. Och nu nytillverkas tygerna.

Men jag vet inte om jag inte tycker att tyget är lite för mönstrat. Vill ju gärna tro att jag är lite vågad, men jag kanske är lite konservativ och väljer enfärgat. Eller så utesluter inte det ena det andra. Jag skulle kunna beställa ett nytt överdrag till fotpallen (som ändå slits mest) och sen något kuddfodral i 50*50 och lägga i sofforna så binds det ihop lite snyggt.

Det skulle ju bli mer ekonomiskt också. För att betala 5800 kronor (!) för ett sofföverdrag är ju inte tänkbart! Det är ju mer än vad en helt ny soffa kostar.


/C.

Inga kommentarer: